BULAN KEMERDEKAAN

1 08 2009

alahai… Blip! Blap! Blip! Blap! dah bulan 8 tak lamo lagi dah nak hujung tahun… bapak copek eh plak maso belalu… ghaso macam baghu yo minggu lopeh den darjah tigo… tau-tau yo.. umo dah tigo puluh lobih!!! erm.. kengkadang tu tepikey yo… selamo ni apo yang dah den buek dalam hidup… stakat benapeh… makan.. minam.. tido… lombu pun buek ektiviti yang samo… adokah den ni lombu yang teperangkap dalam tubuh manusio!! kalau Dak Ayu tu memang kompom.. Kambing yg teperangkap dalam susuk tubuh manusio!! (erk.. bendalir apo lak yang meleleh kek koning kiri den ni.. cam aliran darah hasil lukuan sang isteri je!!)

Bilo masuk bulan lapan ni… yang kito duk pikey yo lah.. Bulan Kemerdekaan… mulolah selak kelendar.. tengok jatuh haghi apo!!.. bulih lah plan poi jenjalan ko.. shoping ko.. maklumlah.. cuti!!! kono yang miskin tu .. selak beg duit… kut ado isik eh bulih yo isik minyak bekalan nak klua town tengok bungo api…

Weh tahun ni ado ko petunjukan bungo api…!? ponah skali tu… hari merdeka jatuh pado bulan poso… den poi yo Dataran… manolah tau ado lak aktiviti yg best2 malam tu.. erm..!! hampeh.. bukan kato bungo api!! senjato api pun den tak jumpo malam tu!!! yg paling kesian skali.. ado lah mamat ni.. sekeluargo datang dari singapor… “Dik.. takde bunga api ke malam ni..? penat abang datang dari Singapo (diingatkan bahwa ayat ini dah di transelit dari bahasa Singapo ke bahasa Malaysia)” tanya dan kata abang tu dengan muko ponoh hampo… Kesian!

Tak kisah lah tu.. ado ko takdo ko… yang ponting jiwo kito totap jiwo merdeka!!

Slalunye esok pagi eh tu ado lah pebarisan dan perarakan kereta berhias… slalu gak aku plan nak bawak Dak Ayu gi tengok majlis tu… harap!!! slalu eh aku menyertai perarakan katil berhias!!! (Tido) harap2 tahun ni dapek lah tengok kut…

Bagi aku skang ni.. bulan lapan ni membawa erti kepada 3 perkara penting… pertano-tamo eh tu… cam dibincangkan tadi lah.. sambutan Hari Kemerdekaan pado hujung bulan nanti…. keduo eh plak… paling ponting ni… pado 3 Ogos ni adolah hari jadi aku (tak pandai2 ko poi IKEA boli hadiah utk aku)… sesaing dengan itu jugak iolah hari aku ngan Dak Ayu melansungkan majlis persandingan kek bolah lelaki… yakni kek umah aku… so.. bulih ditaipkan disini bahwa.. bulan lapan ni bulan yang ponoh bermakna buat aku!!! so etometik atau secara dan-dan.. aku suka numbol LAPAN (8) … dan secara tak disedari.. kalau aku baring mengereng!! dari mata Dak Ayu yang tengah renung aku… dia akan dapati lubang idung aku akan membentuk nombol 8… kalau tak cayo korang pakso pasangan masing2 tido ngereng.. peh tu cubo korang cek… kalau jadi nombol seboleh ko.. nombol onam puluh tigo ko… baik poi cek samo doktor.. mungkin pasangan anda tu mengalami penyakit resdung tahap ke lapan… kritikal amek dah tu!!!

Ok lah stakat ni je lah yo!! sebolum tu amati lah gamba aku ngan Dak Ayu serta kengkawan pegi melawat Tugu Negara hujung minggu lopeh!! Salam Kemerdekaan buat anda semuo!!!

merdeka-02 copy

merdeka-01

RIANG copy


Actions

Information

3 responses

3 08 2009
mia the gorgeous

bulan ni masuk 100 ari atuk aku meninggal… mungkin bulan ni bulan kesedihan aku

3 08 2009
Mr. Bye

Takziah buat kamu wahai Cik Mia…

18 08 2009
Musang_sangkabaik

selamat monyambut aghi medeka..selamat monyambut bulan poso..🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: